Richtlijn tegen fraude met kentekenplaat

21 februari 2013

Richtlijn tegen fraude met kentekenplaatIJsselstein, 21 februari 2013

Omdat verlies, diefstal of oneigenlijk gebruik van de kentekenplaat nog steeds regelmatig voorkomt is, door onder andere de RAI Vereniging, RDW, Bovag en ANWB, de richtlijn kentekenplaatbevestiging opgesteld. Deze richtlijn tegen fraude met kentekens moet autobedrijven meer duidelijkheid geven over de meest stevige en veilige bevestiging van een de kentekenplaten.

Verlies van kentekenplaat

Er raken nog steeds kentekenplaten kwijt. Ze blijven bijvoorbeeld hangen achter borstels in een autowasstraat of raken los door het trillen van de auto. Daarnaast worden kentekenplaten regelmatig gestolen. Deze worden teruggevonden op auto’s die voor een ramkraak worden gebruikt of op auto’s van niet-betalende klanten bij een benzinepomp. Een veilige bevestiging van kentekenplaten, zoals het gebruiken van schroeven, bouten en popnagels of dubbelzijdig plakband achterop de kentekenplaat, kan het verlies van kentekenplaten gedeeltelijk voorkomen. Diefstal is echter een ander verhaal.

Richtlijn kentekenplaatbevestiging

Om kentekenfraude te bestrijden heeft de afdeling Autovak van de RAI Vereniging, in samenwerking met betrokken partijen zoals RDW, Bovag en ANWB, daarom de richtlijn kentekenplaatbevestiging opgesteld. Deze geeft autobedrijven duidelijkheid over de meest stevige en veilige wijze van het bevestigen van kentekenplaten. Hoewel in de richtlijn meerdere bevestigingsmethoden worden uitgelegd, is echter één methode het meest geschikt: een geschroefde bevestiging op de auto in de kentekenplaathouder, voorzien van een zogeheten plate lock, een bepaald beveligingstechniek. De komende maanden zal Autovak van de RAI Vereniging de kennis over de bevestigingsmethode verder binnen de branche uitdragen.

Kentekenregistratie

Tot februari 2000 waren kentekenplaten bij iedere (auto)handelaar te koop. Hierdoor konden criminelen relatief eenvoudig aan valse kentekenplaten komen. Om dit soort fraude tegen te gaan heeft de RDW in samenwerking met de RAI Vereniging in 2000 het zogeheten GAIK-systeem (Gecontroleerde Afgifte en Inname Kentekenplaten) ontwikkeld. Via dit systeem wordt iedere kentekenplaat geregistreerd, waarbij wordt vastgelegd wanneer de kentekenplaat is uitgereikt en waar deze is gemaakt. Bovendien bevat elke kentekenplaat een unieke code en wordt er in het kentekenbewijs aangegeven dat er een GAIK-kentekenplaat is uitgereikt.

Kentekenplaat

Een GAIK-kentekenplaat.