taxiverzekering

Persbericht: Veel onverzekerde taxi’s sinds 1 januari

5 januari 2018

Marc Diks
Door: Marc Diks
Laatst geupdatet: 20-12-2020

Diks verzekeringen luidt de noodklok

Meerdere verzekeraars hebben besloten om per 1 januari 2018 te stoppen met het verzekeren van taxi’s. Daardoor zijn nu veel taxi’s op zoek naar een nieuwe autoverzekering maar rijden tot die tijd onverzekerd rond.

Taxibedrijven waren op de hoogte

Meerdere verzekeraars hebben besloten om per 1 januari 2018 te stoppen met het verzekeren van taxi’s. Hier hebben ze de taxibedrijven over geïnformeerd, maar wel vrij laat waardoor veel taxibedrijven nu nog op zoek moeten naar een andere autoverzekering. Verzekeraars hebben de mogelijkheid om contracten niet te verlengen. Hiertoe kan besloten worden als de schadelasten te hoog zijn. Maar het kan onredelijk uitpakken.

Wat is de huidige situatie?

Er rijden nu honderden taxi’s rond die niet verzekerd zijn. Ze maken flink veel kilometers, dus is de kans op een ongeval naar verhouding groot. De verzekeraars die de polis beëindigd hebben per 1 januari 2018 lopen nog een narisico. Dat wil zeggen dat de oorspronkelijke verzekeraar van de schadeveroorzakende taxi nog aangesproken kan worden voor een schade na 1 januari 2018. Maar het narisico is ook maar beperkt. De situatie is dat gedupeerden het taxibedrijf aansprakelijk kunnen stellen voor de schade veroorzaakt door een onverzekerde taxi. Bij een lakschade van €1.000 is de schade nog te overzien, maar wat als er zware letselschade wordt veroorzaakt door een taxi? Dit kunnen taxibedrijven niet zelf betalen, en daar kunnen ze ook geen andere verzekering voor aanspreken. Een faillissement kan dan onvermijdbaar zijn.

Het verzekeren kan, maar wordt lastiger

Sinds 1 januari heeft Diks.nl al meer dan 100 aanvragen binnengekregen voor het verzekeren van taxi’s. Er zijn nog enkele verzekeraars die ze willen verzekeren, maar het aanbod wordt steeds kleiner. Diks.nl vraagt offertes aan bij verzekeraars om te komen tot de beste verzekering tegen een redelijke premie. Het lukt nog steeds om ze te verzekeren tegen een redelijke premie, maar de spoeling wordt dunner. Tesla’s zijn populair als taxi. Deze auto’s vormen een nog groter probleem om All-Risk te verzekeren.

“Wij roepen verzekeraars op om mee te denken met ondernemend Nederland. Verzekeraars moeten ook thuis geven als het een keer iets lastiger wordt. Het is ook niet goed voor het imago van verzekeraars om problemen weg te schuiven. Een maatschappelijk betrokken verzekeraar denkt ook mee als het verzekeren een keer wat lastiger ligt”, aldus Marc Diks, mede-eigenaar van Diks verzekeringen.

“Bij Diks.nl vergelijken wij autoverzekeringen. De kracht van het vergelijken is het vinden van de beste autoverzekering tegen een eerlijke premie. Onze missie wordt lastiger doordat verzekeraars hun taak verzaken. Motorrijtuigen moeten verzekerd worden, daar zijn verzekeraars voor in het leven geroepen. Om de kosten dekkend te houden kunnen ze een premieverhoging doorvoeren. Taxi’s uitsluiten van de verzekering kan niet de bedoeling zijn.”

Toch is dit wat er op dit moment massaal aan de hand is. In Nederland is er een vangnet voor dit soort situaties. Dat is De Vereende. Echter heeft die beperkte mogelijkheden qua dekking. Zo is een All-Risk dekking zeer kostbaar en voor modellen met een cataloguswaarde boven de € 90.000,00 niet eens mogelijk.

Update:

Verbond erkent gebrek aan concurrentie voor verzekeren taxi
Het Verbond van Verzekeraars bevestigt dat er voor taxibedrijven weinig keuze is voor een verzekeringen en overweegt met haar leden in gesprek te gaan over het gebrek aan concurrentie. Dit stelt het Verbond in reactie op een onderzoek van het Financieel Dagblad naar de onverzekerbaarheid van taxibedrijven. De chauffeurs kunnen strikt genomen alleen nog maar terecht bij De Vereende en Avéro Achmea, al schroefden ook deze verzekeraars de premie recent flink op.

Het Financieel Dagblad constateert dat de grote verzekeraars sinds begin dit jaar een voor een afhaken op de taximarkt. Of ze dekken het risico helemaal niet meer af, of ze er verbinden er dusdanig strenge voorwaarden aan dat de meest chauffeurs er niet meer terecht kunnen.

In de eerste 7 maanden van 2020 is een enorme daling te zien in het aantal taxi’s dat voor het eerst werd toegelaten op de Nederlandse wegen, ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar. 

Klanten over een autoverzekering

klantenvertellenMogelijk gemaakt door klantenvertellen.nl
8.2
Gemiddelde score
Gebaseerd op 292 reviews
Henk
de enige vraag die ik had werd vriendelijk, geduldig en deskundig beantwoord
Nelus
beste van allemaal superservice
dik
uitstekend

Overige onderzoeken van Diks verzekeringen

Na 1 maand maar 2% van de MMBS geregistreerd, landbouwvoertuigen op schema

Kentekenregistratieplicht voor landbouwvoertuigen en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) Sinds het invoeren van de...

Lees meer

Kwart Nederlandse jongeren bang om auto te rijden

47 procent wantrouwt andere weggebruikers Hoewel de Nederlandse wegen tot de veiligste ter wereld...

Lees meer
Cyberrisico's

Aantal gevallen van cybercrime explosief gestegen

Het aantal meldingen van cybercrime is de afgelopen jaren enorm gestegen. Dit jaar is...

Lees meer

Laatste nieuws over taxi's

taxi-geschorst-kenteken

Taxi’s met geschorste kentekens in beslag genomen

Vanwege de coronacrisis valt er voor taxichauffeurs vaak weinig te rijden. Hierdoor kiezen taxibedrijven...

Lees meer
taxi-bpm

Vanaf 2020 geen teruggave BPM voor taxi’s

Vanaf 1 januari 2020 is het voor taxibedrijven niet meer mogelijk om BPM terug...

Lees meer
strengere-controle-taxi

Strengere controle taxiverzekeringen

Vanaf 1 oktober 2019 worden alle taxi’s 100% door de RDW gecontroleerd op het...

Lees meer

Bereken de premie voor een taxiverzekering

Hoe doen wij het?

thumbs up thumbs down

Vergelijken, verzekeren, ontzorgen

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00

neem contact op