Oldtimer restauratie

Iedereen met een bepaalde liefde voor auto’s houdt meestal ook wel van een mooie oldtimer. Velen kopen een oldtimer om hem vervolgens te restaureren. Van groot belang is wel dat hier ook de nodige passie mee gepaard gaat. De restauratie van een oldtimer gaat namelijk niet altijd zo voorbarig als menig mens zou verwachten. Passie is dus echt wel belangrijk. Een ander aspect dat ook van belang is, is dat u streeft naar een realistisch doel. Het einddoel is voor iedereen verschillend. Velen willen lekker kunnen toeren met een oldtimer die zij met volle overtuiging zelf hebben gerestaureerd. Eigenlijk voordat u aan de klus begint, moet u eigenlijk al een grove opzet voor uzelf maken van hoe de klus in algemene zin moet verlopen. Kijk goed naar wat u echt onder handen wilt nemen.

Een paar algemene tips vooraf.

We hebben allereerst even een aantal algemene tips voor we écht aanvangen met het artikel.

  • Kijk vooraf goed naar wat er precies moet worden aangepakt aan de auto, realiseer even goed wat het einddoel is van het project. Dit scheelt in het opstellen van de aanpak.
  • Wees niet bang om meer uit te geven. Het is beter, en vaak ook simpelweg verstandiger om net even iets meer uit te geven aan een auto die momenteel in beter staat verkeert. Deze kunt u er namelijk uitwerken tijdens de restauratie. Daardoor hoeft u waarschijnlijk later minder kosten te maken omdat er onderdelen zijn die in slechte staat verkeren.
    Doet u dit juist omdat u wilt klussen aan een auto waar nog heel veel werk aan is, houd hier dan vooral geen rekening mee.
  • Doe alles stap voor stap, onderdeel per onderdeel. Doe niet allerlei dingen tegelijk, rond eerst het een af voordat u aan een ander onderdeel begint. Streep die checklist onderdeel voor onderdeel af. Dit is echt belangrijk om sneller klaar te zijn met de restauratie
  • We benoemden het net al even kort, maar het is zeker zaak om realistisch te blijven. Houd dit goed in uw achterhoofd. Er valt tevens zelfs voor de grootste expert tijdens iedere nieuwe klus weer een hoop te leren. Wanneer u ergens niet uitkomt, ga dan eerst na hoe alles in zijn werk zou moeten gaan, werk met beleid en niet overhaast. Juist het bijleren is vaak het leukste gedeelte van het klusproces.
  • Tot slot nog een tip voor degenen die ook willen kunnen rijden tijdens het klussen. Zorg ervoor dat u het mogelijk maakt om zo veel mogelijk te kunnen blijven rijden in de auto. Zo kunt u tijdens het klussen steeds weer van uw auto genieten. En zo bouwt u steeds meer voldoening op wanneer u stukje bij beetje ziet dat de auto steeds verder richting eindresultaat gaat en dus geavanceerder wordt.

Wees georiënteerd.

Het is belangrijk om te weten wat u gaat doen voordat u aan een klus begint. U wilt natuurlijk weten wat u kunt verwachten, hoe veel tijd en inspanning de klus gaat kosten. En natuurlijk ook wat u voor de klus nodig heeft. Dit maakt het voltooien van de klus niet enkel leuker, maar het zorgt ook voor meer voldoening wat het eindresultaat betreft.

Doe dus even goed research op het internet en lees een aantal boeken door. Wellicht heeft u nog connecties die redelijk advies kunnen geven, en ook via sociale media kunt eens goed gaan rondvragen bij de mede autoliefhebber.

Tegenslagen liggen op de loer.

Kans op een enorme tegenslag is altijd aanwezig, u hoeft zich hier niet per definitie op voor te bereiden. Want de bedoeling is uiteraard dat de klus zo soepel mogelijk verloopt en dat een tegenslag uit blijft. Maar u moet wel rekening houden met het feit dat de kans dat het gebeurt wél aanwezig is. Wanneer u voldoening haalt uit het klusproces op zichzelf, dan vindt u de kans op een tegenslag waarschijnlijk minder erg. Wanneer het eindresultaat er eindelijk is, dan zorgt dit enkel voor meer voldoening. Dan kunt u denken, dat heb ik toch maar weer even mooi geklaard.

Wees voorbereid.

Zorg ervoor dat u zich goed inleest, probeer een klusruimte te vinden die voldoet aan de nodige eisen voor uw klus. Ook de volgorde mag niet worden vergeten. En in de basis moet worden gedacht aan het feit of de originele techniek moet worden behouden, of dat de auto in de modernere vorm uit de restauratie moet komen.

Techniek behouden, of moderniseren?

We noemden het eerder al even kort, denk goed na over de techniek van de oldtimer. Wilt u deze op de huidige manier houden, of wilt u nieuwe onderdelen aan de auto toevoegen om deze te moderniseren. U moet dus nadenken over zalen zoals een nieuwe motor, airco, een modernere radio of eventueel een compleet nieuw binnenwerk.

Wanneer er veel veranderingen worden doorgevoerd, dan moet u zeker weten de autoverzekeraar even op de hoogte stellen. Wanneer u een WA + beperkt casco oldtimerverzekering hebt dan kunt u namelijk de schade aan de eigen auto door de verzekeraar laten vergoede. Met enkel een WA verzekering hoeft dit niet.

Oldtimerverzekering afsluiten? Bereken uw premie!

oldtimer restauratie

Langdurige klus? Schors het kenteken!

Heeft u het idee om te gaan voor een langdurig project? Dan is de kans groot dat het nog wel even duurt voordat de auto daadwerkelijk de weg op kan. Dan kan in overweging worden genomen om het kenteken eventueel te schorsen. Hiermee valt de wegenbelasting weg die normaliter wel betaalt zou moeten worden. Sommige oldtimers vanaf 40 jaar hebben tevens vrijstelling van de wegenbelasting. In dit geval hoeft de auto ook niet meer APK-gekeurd te worden. U kunt dan ook de autoverzekering stopzetten, of eventueel opschorten. Dit is een zeer goede optie om te overwegen, hiermee kunnen namelijk onnodige kosten worden bespaard.

Hoe pakt u het aan met de onderdelen?

Velen verzamelen tijdens het algehele restauratieproces al onderdelen. Het is voor iedereen verstandig om niet alles in een keer te kopen. Dit scheelt enorm in de kosten. U heeft meer tijd om naar een beter aanbod te zoeken, en wellicht dat sommige onderdelen voor uw auto uiteindelijk nutteloos blijken te zijn. U denkt wellicht, het is wel heel bijzonder als dat voorkomt wanneer u alles van te voren goed hebt uitgedacht. Gelooft u ons maar als wij u vertellen dat dit veel vaker voor blijkt te komen dan u denkt.

Het scheelt tevens enorm veel ruimte in de werkplek. Wanneer u klaar bent met het afwerken van een bepaald onderdeel, dan zit dit op de auto en dan is er weer ruimte voor andere onderdelen.

Zelfs een maand maakt een wereld van verschil.

Het bouwjaar en de maand is ook heel cruciaal om in acht te nemen. Velen maken hier fouten of denken hier te makkelijk over. Onderdelen voor het type auto kunnen per bouwjaar en zelfs per maand verschillen. Sommige onderdelen werken niet naar behoren, en soms überhaupt niet om een bepaalde auto wanneer ze uit een andere bouwmaand afkomstig zijn. Leg dus niet enkel de aandacht bij het typenummer, maar ga net even iets verder.

Ook een checklist voor de onderdelen.

Net zoals u een checklist dient te maken met de fases van de klus, dient u ook een lijst te maken met de onderdelen die u nodig hebt. Onderdelen zijn overal te koop. Hier zijn speciale webshops voor, maar ook e-Bay en Marktplaats kunnen u vaak verbazen met wat voor een leuke onderdelen u daar allemaal kunt vinden.

Wat heeft u nu echt nodig? Gaat u voor de gebruikte onderdelen, of gaat u wellicht voor de nieuwe. Een auto kent zo veel onderdelen, en alles moet ook op elkaar worden afgestemd.

 

Bezoek eens een specialistenwinkel!

Het is zeker de moeite waard om eens een bezoekje te brengen aan een specialistenwinkel. Deze kunnen vaak goed advies geven voor uw project. Veel bouten en moeten van een oldtimer gaan al snel roesten. Wanneer het gereedschap kwalitatief onderdoet voor de klus, dan verloopt deze minder soepel. Hier gaat frustratie mee gepaard, en vaak ook nog erger, beschadigingen aan de auto die ook geld kosten. Ga dus voor kwaliteitsmaterialen. Wellicht dat u nog connecties heeft waar u gereedschap kunt lenen,

Wat heb ik precies nodig?

Welk gereedschap u nodig heeft is helemaal afhankelijk van de klus die u doet. Welke apparatuur en gereedschap u direct aanschaft is helemaal aan uzelf. U kunt er ook voor kiezen om niet alleen onderdelen één voor één aan te schaffen, maar ook het gereedschap voor bepaalde onderdelen dat u alleen daarvoor nodig heeft kunt u ook best één voor één aanschaffen.

Wat er nodig is hangt dus compleet af van de uitgevoerde klussen, doe voor uw klus eens wat meer research op het internet, vraag desnoods opnieuw advies aan mensen die hier nog meer gespecialiseerd in zijn dan u. U komt met adviezen van specialisten vaak al een heel eind. Bepaalde dingen als een standaard gereedschapskoffer, een bandenpomp, de juiste bouten en moeren een krik set een slijptol komen eigenlijk altijd wel van pas. En gespecialiseerde gereedschappen voor andere onderdelen kunnen altijd later worden aangeschaft als u het geld hiervoor nog niet direct heeft.

Taxatie is altijd handig.

Bent u na al die tijd eindelijk klaar met het opknappen van de auto. Is het dan eindelijk tijd om weer een autoverzekering af te sluiten en de schorsing van het kenteken op te heffen?

Of gaat u de auto doorverkopen en wilt u simpelweg weten hoeveel deze nu waard is, of is dit een aanvraag van de koper?

Het is in ieder geval altijd een goed idee om na afloop van ieder project de oldtimer even te laten taxeren. Na taxatie ontvangt u een taxatierapport. Bij sommige verzekeraars het zelfs een verplichting om door een erkende taxateur een taxatierapport op te laten stellen.

Bij een grote transformatie altijd een rapport laten opstellen!

Wanneer er aan een oldtimer veel wordt verandert dan is de kans aanwezig dat er een taxatierapport bij de verzekeraar zal moeten worden aangeleverd. Dit kan zijn omdat de waarde van de oldtimer flink omhoog is gegaan, en bij schade moet de verzekeraar dan ook een hogere uitkering verstrekken. Taxatie is dus ook belangrijk. Als verzekerde van een beperktcasco- allrisk- of WA+ verzekering bent u vaak verplicht tot het overhandigen van een taxatierapport.

Op deze manier kan er een realistische premie worden berekend die gebaseerd is op de nieuwwaarde van de auto. Vaak moet er sowieso om de 3 jaar een nieuw rapport worden opgesteld. Dit is zo omdat de waarde van een auto, zeker van een oldtimer altijd kan veranderen. Wanneer u niet aan deze eisen voldoet, en dus geen taxatierapport ingeleverd hebt, dan krijg t u de dagwaarde uitgekeerd in plaats van de nieuwwaarde van de oldtimer.

Een taxatierapport is niet nodig wanneer u enkel een WA-verzekering heeft. Deze verzekerd alleen de schade die u bij anderen maakt.

Bereken direct de premie voor uw oldtimerverzekering!

  • Weet ik niet