Gebruik van de oldtimer

De oldtimerverzekering stelt specifieke eisen aan het gebruik van de oldtimer. De premie is mede daardoor ook beduidend lager dan de premie van een reguliere autoverzekering.

Met de oldtimer mag bijvoorbeeld maar een beperkt aantal kilometers per jaar worden gereden. De meeste verzekeringsmaatschappijen hanteren een maximum kilometrage van 5000 of 7500 per jaar.

Tevens mag de oldtimer niet gebruikt worden voor dagelijks gebruik, zoals woon-werkverkeer, boodschappen doen of de kinderen naar school brengen.
Het semi-oldtimertarief van de Gio adviesgroep vormt wat dat betreft een uitzondering op de regel.

MaatschappijKilometrage 3000
mogelijk
Kilometrage 5000
mogelijk
Kilometrage 7500
mogelijk
Kilometrage 10000
mogelijk
Kilometrage 20000
mogelijk
Verhuur toegestaanBeperking "toer-
en regelmatigheid" ritten
Dagelijks gebruik
toegestaan
NedascoNEEJAJANEENEENEENEENEE
Diks.nl huismerkJAJANEEJANEENEENEENEE
TurienNEEJAJAJANEENEEJA 8NEE
IAKNEEJAJANEENEENEEJA 8NEE
BovemijNEEJAJANEENEENEENEENEE
LondonNEEJAJANEENEENEENEENEE
EuropeescheNEEJAJANEENEENEENEENEE
UnigarantNEEJAJANEENEENEEJA 8NEE
ANWBNEEJAJANEENEENEEJA 8NEE
KNACNEEJANEENEENEENEEJA 8NEE
MeeusNEENEEJANEENEENEEJA 8NEE
Nationale NederlandenNEENEEJANEENEENEEJANEE
PolisdirectNEENEEJANEENEENEENEENEE
TVMJAJANEEJANEENEENEENEE
UniveNEEJANEENEENEENEENEENEE
VerzekeruzelfNEEJAJANEENEENEEJA 8NEE
ZLMNEENEEJANEENEENEEJA 8NEE
GIO SEMINEENEENEENEEJANEENEEJA
GIO VASTJAJAJAJANEENEENEENEE
KuiperNEEJAJANEENEENEENEENEE
OVHVJAJANEENEENEENEENEENEE
ReaalJAJAJAJANEENEEJA 8NEE
ASRNEEJAJANEENEENEENEENEE

8. Beperking op tour en regelmatigheids ritten:

  • Turien = Regelmatigheids- , behendigheids webstrijden of puzzelritten die niet (geheel) binnen Nederland vallen.
  • IAK = Regelmatigheids- , behendigheids webstrijden of puzzelritten die niet (geheel) binnen Nederland vallen.
  • KNAC = “Behendigheids- of regelmatigheidswedstrijd of -rit, die niet geheel binnen Nederland plaatsvond. Deze laatste beperking geldt niet tijdens deelname aan (inter)nationale behendigheids-of regelmatigheidsritten die zijn georganiseerd in overeenstemming met de geldende criteria van FEHAC en/of FI VA, mits de voor die rit geldende reglementen in acht zijn genomen. De uitsluitingen genoemd onder 1 t/m 3 gelden niet voor de verzekerde die aantoont dat de desbetreffende omstandigheden zich buiten zijn weten of tegen zijn wil hebben voorgedaan en dat hem ten aanzien daarvan redelijkerwijs niets valt te verwijten.
  • Meeus = “Tijdens deelname aan wedstrijden en snelheidsproeven, tenzij sprake is van puzzelritten die niet langer dan 24 uur duren en waarbij het snelheidselement niet van belang is.
  • Reaal = “Door het voorbereiden van of deelnemen aan regelmatigheid- of behendigheidsritten en -wedstrijden, tenzij deze met toestemming van de bevoegde instanties worden gehouden en de gemiddelde snelheid niet hoger komt dan 50 kilometer per uur.
  • Verzekeruzelf = “Tijdens deelname aan wedstrijden en snelheidsproeven, tenzij sprake is van toer- puzzelritten die niet langer dan 24 uur duren, niet meer dan 250 km en waarbij het snelheidselement niet van belang is.
  • ZLM = Schade tijdens puzzelritten die niet langer dan 24 uur duren en alleen binnen Nederland, Belgie en/of Duitsland. Er mag geen sneldheids element in zitten.
  • Unigarant = schade ontstaan tijdens voortgezette rijvaardigheidstrainingen op een afgesloten circuit, alsmede voor schade ontstaan tijdens eenvoudige, op de openbare weg gereden betrouwbaarheids-, gezelligheids-, kaart lees-, puzzelritten van ten hoogste 24 uur, of tijdens het deelnemen aan ritten (ook Enduro-ritten) die onder auspicien van de KNMV of de FIM worden gereden. Eveneens verzekerd is het deelnemen aan acceleratie- en/of terreinproeven, als onderdeel van laatst genoemde ritten
  • ANWB = schade ontstaan tijdens voortgezette rijvaardigheidstrainingen op een afgesloten circuit, alsmede voor schade ontstaan tijdens eenvoudige, op de openbare weg gereden betrouwbaarheids-, gezelligheids-, kaart lees-, puzzelritten van ten hoogste 24 uur, of tijdens het deelnemen aan ritten (ook Enduro-ritten) die onder auspicien van de KNMV of de FIM worden gereden. Eveneens verzekerd is het deelnemen aan acceleratie- en/of terreinproeven, als onderdeel van’laatst genoemde ritten;

Gebruik

Mogelijke kilometrages
Het oldtimertarief is ontstaan omdat er vanuit de oldtimerrijders vraag was naar een goedkopere verzekering omdat er weinig kilometers met de oldtimer werden gemaakt.
De verzekeraar gaat er dan inmiddels dan ook van uit dat er met een oldtimer niet veel kilometers wordt gereden en stelt dit ook als eis. De meeste verzekeraars hanteren bij het oldtimertarief een kilometrage van 5000 of 7500 kilometer per jaar.
Er zijn natuurlijk ook oldtimerrijders die minder rijden en alleen op een mooie zomerdag de bolide uit de stal halen, maar er zijn er ook die wat vaker pleziertochten maken en er bijvoorbeeld mee op vakantie gaan of deelnemen aan een buitenlands oldtimer event.
Ook wil men veelal de vrijheid kunnen hebben meer of minder kilometers te rijden al naargelang het uitkomt. Bij TVM, Gio (vast), OVHV en Reaal is er nu de mogelijkheid een kilometrage van 3000 te kiezen, en bij Turien en Gio (vast) kan er gekozen worden voor een kilometrage van 10000 kilometer per jaar. Bij Gio (semi) is het eveneens mogelijk een kilometrage van 20000 kilometer per jaar te kiezen. Gio komt daarmee tegemoet aan de oldtimerrijder die dagelijks met het voertuig wil rijden.

Verhuur toegestaan?
Nagenoeg alle verzekeraars sluiten schade tijdens verhuur uit, omdat onder andere de mate van het risico niet langer kan worden ingeschat. Of een oldtimerliefhebber diens klassieker wil verhuren is nog maar de vraag, al zijn bemiddelaars waar het voertuig particulier kan worden verhuurd steeds meer in opkomst. In het onderzoek zijn er geen verzekeraars die verhuur toestaan. In het artikel artikel gevaren verhuren eigen auto heeft Diks.nl onderzoek gedaan naar de risicos van het verhuren van de eigen auto, al dan niet via een bemiddelaar.

Stallingsverplichting
Een stallingsverplichting kan in plaats van of aanvullend aan een alarmeis worden gesteld.
Dit houdt in, dat de oldtimer indien deze zich binnen 1 kilometer van de woning bevindt- tussen zonsondergang en zonsopgang in een afgesloten ruimte moet zijn gestald.
Sommige verzekeraars hanteren specifieke tijden waarbinnen de oldtimer moet zijn gestald. Een gezamenlijke parkeergarage wordt niet als stalling aangemerkt, een carport evenmin. Het voertuig moet echt afzonderlijk in een deugdelijk afsluitbare ruimte worden gestald. Voor sommige oldtimerbezitters is dit lastig omdat zij niet over een dergelijke ruimte beschikken. Verblijft de oldtimer elders, is hij bijvoorbeeld een dag uit, dan geldt de stallingsverplichting niet. Wel kan de verzekeraar dan verplichten een stuurstangslot te plaatsen.

Beperking bij toer-en regelmatigheidsritten
Een aantal verzekeraars legt dekkingsbeperkingen op bij toer- en regelmatigheidsritten omdat bij een dergelijke rit het risico op schade wordt verhoogd. Neemt een oldtimerrijder dus regelmatig deel aan dergelijke ritten, dan kan dit een belangrijk item zijn. [/accordion_item]

Dagelijks gebruik mogelijk?
intentie om de oldtimer dagelijks te gebruiken. De oldtimerliefhebber koestert het voertuig en gebruikt de oldtimer voor plezierritjes, oldtimerevenementen, vakanties etc. Het toestaan van dagelijks gebruik zal dan ook niet direct een eerste voorwaarde zijn voor de echte oldtimerliefhebber. Omdat er bij dagelijks gebruik meer risico bestaat op schade zal ook de verzekeraar die dit toestaan de premie fors moeten bijstellen omdat de premie (gebaseerd op de mate van risico op schade) bij hobbymatig niet gehanteerd kan worden bij dagelijks gebruik. Er is overigens maar 1 verzekeraar dit dagelijks gebruik toestaat (Gio Semi). Anderzijds is het voor de oldtimerliefhebber wellicht een prettige gedachte dat als het een keer nodig mocht zijn de kinderen bijvoorbeeld wel een keer met de oldtimer weggebracht kunnen worden. Dat hierin een zekere mate van vrijheid wordt toegestaan.
Indien er geen eerste auto voor dagelijks gebruik beschikbaar is, rest men niets anders dan de oldtimer op een regulier personenautotarief te verzekeren. Het grote nadeel daarvan is, dat gelet op de ouderdom van het voertuig een beperkt casco of volledig cascoverzekering (all-risk) vaak niet mogelijk is of niet in verhouding staat tot de dagwaarde. En met alleen een WA dekking (schade aan derden verzekerd) is het voertuig zelf niet verzekerd.
Zijn er al verzekeraars die het oude(re) voertuig wel beperkt casco of volledig casco willen verzekeren, dan kan dit uitsluitend op basis van de dagwaarde.
Oldtimerverzekeringen daarentegen bieden de mogelijkheid te verzekeren op basis van een vaste taxatie, hetgeen inhoudt, dat een erkend taxateur de waarde van het voertuig vast stelt, en dat er bij diefstal of total loss schade de taxatiewaarde wordt uitgekeerd.
Bij een personenauto verzekering wordt dan de dagwaarde uitgekeerd, die in de meeste gevallen vele malen lager ligt dan de dagwaarde.
Ook voor zakelijke rijders is het aantrekkelijk als het dagelijks gebruik wordt toegestaan. De zakelijke rijder heeft bij een oudere auto namelijk het voordeel dat de bijtelling minder is. Deze bijtelling wordt namelijk berekend over de oorspronkelijke cataloguswaarde.
Een Jaguar van 30 jaar oud heeft dan ook een veel lagere oorspronkelijke cataloguswaarde en BPM, hetgeen voordelen oplevert in het geval van de fiscale bijtelling. Ook vertegenwoordigt dit voertuig nog een bepaalde waarde, die bij een (beperkt)casco verzekering op basis van een vaste taxatie verzekerd kan worden. De zakelijke rijder gebruikt de oldtimer wel voor het woon-/werkverkeer en het voertuig kan ook als visitekaartje fungeren van de zakelijke rijder bij klantenbezoeken.

Bereken direct de premie van uw oldtimerverzekering!