Oldtimerbezitters zwaar gedupeerd

2 augustus 2013

oldtimerbezittersHet wordt oldtimerbezitters de laatste tijd niet gemakkelijk gemaakt en het hobbyplezier zal waarschijnlijk alleen nog maar afnemen. De verzekeringsmaatschappijen verhogen immers drastisch de premies van de oldtimerverzekering en verscherpen de acceptatienormen terwijl de overheid de oldtimerrijder een forse wegenbelasting in het vooruitzicht stelt.

Gunstige oldtimerregeling aan banden

Daar waar de oldtimers voorheen volledig vrijgesteld waren van wegenbelasting, gaat deze vlieger in de toekomst niet meer op en zullen de oldtimerbezitters ook een flinke duit in het zakje moeten doen. Ook de goedkope verzekeringen voor oldtimers zijn al aangescherpt qua acceptatie voorwaarden en sterk in prijs verhoogd. Een logisch gevolg van het feit dat de premies al jaren niet meer waren verhoogd en de schadelast die al tijden niet meer in verhouding staat tot de premie, maar niettemin een financiële tegenslag voor de oldtimerliefhebber. Zeker als je er daar ook nog de in januari 2013 door de overheid verhoogde assurantiebelasting (van 9,7 naar 21 procent) bij optelt. Voor de bezitters van de 260 duizend oldtimers met een Nederlands kenteken (CBS juni 2013) helaas geen rooskleurig toekomstbeeld.

Misbruik

De oldtimerverzekering was tot op heden een erg goedkope verzekering, omdat de hobby-auto slechts zelden de garage verliet voor een plezierritje en het risico op schade voor de verzekeraar dan ook zeer gering was. De laatste jaren is de oldtimerverzekering echter meer en meer gebruikt als oude auto-verzekering in plaats van een ‘hobbyverzekering’ en ook de voorwaarde dat de oldtimer niet voor dagelijkse ritten mag worden gebruikt is massaal genegeerd. Het risico op schade en de schadelast zijn vervolgens explosief gestegen en de schadelast stond eigenlijk al langer niet meer in verhouding tot de lage premies. Een verhoging kon daardoor niet uitblijven. Maar de echte oldtimerliefhebber lijkt nu het kind van de rekening te worden.

Wat is een oldtimer?

Een oldtimer is niet zomaar een ‘oude auto’. Auto’s kennen tegenwoordig een langere levensduur door het gebruik van kwalitatief steeds betere materialen en technieken. Daardoor verkeren auto’s van 25 jaar en ouder (die als oldtimer kunnen worden aangemerkt) nog steeds in een goede staat en worden zij ook nog steeds dagelijks gebruikt. Vanwege de lage verzekeringspremie en de vrijstelling van de wegenbelasting werd er steeds meer gekozen voor deze ‘oldtimers’ maar de oldtimerverzekering is en was uiteindelijk bedoeld voor de hobbyist die na het opknappen van de oude auto af en toe geniet van een pleziertochtje.

Wat gaat er dan precies veranderen?

Naast het feit dat de verzekeringspremies worden verhoogd, zijn de acceptatienormen dusdanig aangepast, dat alleen nog de oldtimerliefhebber eventueel voordeel kan hebben bij de gunstige tarieven, echter met het stellen van algemene regels kan het natuurlijk best zo zijn dat ook de hobbyist wordt getroffen. Zo heeft de Europeesche inmiddels de voorwaarde dat de oldtimer verplicht in een afgesloten stalling geparkeerd moet staan, weigert Avro oldtimers die op LPG of diesel rijden en stelt Nationale Nederlanden een eerste gebruiksauto verplicht bij het afsluiten van een oldtimerverzekering.

Verder worden er bepaalde automerken uitgesloten, wordt het toegestane jaarkilometrage verlaagd, gaat er een minimale taxatiewaarde gelden, worden oldtimers onder de 25 jaar niet meer aangemerkt als oldtimer en dient er van het voertuig een merkenclub te bestaan zodat het duidelijk is dat het een verzamelobject betreft. Kortom de oldtimerliefhebber krijgt, afhankelijk van welke verzekeraar, veel nieuwe acceptatievoorwaarden voor zijn kiezen en de vraag is of hij daaraan kan voldoen of dat er toch geen andere mogelijkheid rest dan de oldtimer te verzekeren op het reguliere personenautotarief.

Voor de oldtimerbezitter loont het de moeite de premies en voorwaarden van een oldtimerverzekering te vergelijken via Diks.nl en desgewenst de verzekering direct af te sluiten.
Het is steeds lastiger om een verzekeringsmaatschappij te vinden die een lage premie combineert met gunstige voorwaarden, aldus Marc Diks, mede-eigenaar van Diks Verzekeringen. Tot op heden kunnen wij nog steeds gunstige tarieven bedingen bij maatschappijen maar wij merken wel dat dit steeds lastiger is geworden. Diks verzekeringen is al meer dan 20 jaar een specialist op het gebied van oldtimerverzekeringen en is een van de grootste aanbieders van oldtimerverzekeringen in Nederland.

Overheid pikt ook een graantje mee

Aan het (gedeeltelijk) opheffen van de vrijstelling van de wegenbelasting voor oldtimers ligt ten grondslag dat het kabinet de CO2-uitstoot wil ‘bestraffen’ (de vervuiler betaalt) met meer belasting naarmate een grotere hoeveelheid uitstoot. Met name oldtimers op LPG of diesel zijn erg vervuilend en zullen dus zwaarder worden belast. In het originele ontwerp zou het geheel afschaffen van de oldtimerregeling jaarlijks 153 miljoen aan belasting opleveren. Nu deze plannen zijn bijgesteld levert het alsnog 133 miljoen op. De voorlopige plannen moeten nog wel door de Tweede en Eerste kamer worden goedgekeurd. Komen de plannen erdoor dat wordt 70% van de oldtimereigenaren (VWE voertuiginformatie- en documentatie) getroffen en zal per 1 januari 2014 het rijdend cultureel erfgoed naar verwachting helaas sterk gaan afnemen.

Wilt u meer lezen over de wijziging van de wegenbelasting voor oldtimers, dan treft u hieronder onze nieuwsberichten aan over dit onderwerp:

 

Bereken direct de premie van uw oldtimerverzekering!