Consumenten hebben minder vertrouwen in verzekeraars

21 september 2012

Consumenten hebben minder vertrouwen in verzekeraars Consumenten hebben minder vertrouwen in verzekeraars dat zij hun schadeclaims, van bijvoorbeeld hun autoverzekering, uitbetalen. Dit blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars gepubliceerd in de CVS Consumenten monitor. Er is een aanzienlijke daling te zien in de afgelopen drie jaar. Ook vinden consumenten dat de polisvoorwaarden nog eenvoudiger geschreven kunnen worden.

Vertrouwen gedaald

In 2009 dacht nog 56% van de consumenten dat een claim volledig werd vergoed, nu heeft nog maar 41% van de ondervraagde consumenten deze verwachting. Ook was nog 79% van de consumenten in 2009 ervan overtuigd dat een claim goed werd afgehandeld. Drie jaar later is dit gedaald tot 62%.

Onderzoek

Uit het onderzoek wordt duidelijk dat een van de top drie ergernissen van consumenten de polisvoorwaarden zijn. Desondanks dat verzekeraars deze proberen te vereenvoudigen, blijft dit voor consumenten een heikel punt. 50 procent wil ‘geen kleine letters’ in de polis en geeft aan dit het belangrijkste verbeterpunt voor verzekeraars is. Als ze toch worden toegepast moeten ze helder zijn omschreven. De waardering van consumenten voor de financiële sector is nog steeds laag. Vorig jaar scoorden verzekeraars en banken beiden een 5,9. De afgelopen jaren bleef het rapportcijfer van verzekeraars tamelijk stabiel met een daling van 0,4 rapportpunt. De waardering voor de eigen verzekeraar ligt hoger: levensverzekeraars scoren hier gemiddeld een 7,1; schade- en zorgverzekeraars beiden een 7,7.

Klik hier voor meer informatie over het verwerken van een autoschade of het berekenen van een passende autoverzekering op uw situatie.

Bron: Amweb.nl