De AFM weet het ook niet meer.

11 februari 2013

IJsselstein, 11-02-2013

Bedrijfs- en Consumentenbelangen in gevaar?

Vakbekwaamheidseisen AFM
1 januari 2013 is duidelijk geworden dat voor alle adviseurs (welke definitie nog niet door de AFM is bepaald) per 1 januari 2014 een diplomaplicht geldt. Alhoewel dit op het eerste gezicht een zegen voor de consument lijkt, heeft het dusdanig verstrekkende gevolgen, dat ten zeerste gevreesd kan worden voor de bedrijfs- en consumentenbelangen.

Starters, carriëreswitchers, en werkgevers in de problemen
Learning on the job behoort straks tot het verleden. De starter en carriëreswitcher zal straks zonder werkervaring en zonder baan in het vooruitzicht vooraf alle vakdiploma’s moeten behalen. Mocht de werknemer het risico aandurven de medewerker blanco aan te nemen, dan zal de werknemer tijdens het ultrakorte dienstverband de examens met goed gevolg moeten afleggen en diens geschiktheid moeten bewijzen. Een grote onzekerheid voor werkgever en werknemer.
Ook de loonkosten zullen aanzienlijk stijgen ten gevolge van de opleidingsinvesteringen en de marktwerking op de arbeidsmarkt. Ook de minder zware functies zullen straks bezet zijn door hoger en dus duurder personeel omdat voor alle medewerkers met klantcontact de diplomaplicht geldt. Lager geschoold personeel wordt daarmee afgeschreven.
Om nog maar niet te spreken over het personeel dat wellicht niet kan of niet wil studeren of niet tijdig de diploma’s behaalt. Kan dit worden ontslagen, of moet dit worden doorbetaald zonder dat het kan worden ingezet? Een genadeklap voor de branche. Maar ook voor bijvoorbeeld de callcentra lijden onder de nieuwe regelgeving. Zij hebben straks wellicht te weinig gediplomeerd personeel in huis, waardoor ook de wachttijden voor de consument hierdoor drastisch zullen oplopen.

Ook autodealers, (brom)fietshandelaren, electronicazaken, en reisbureaus gedupeerd
De autodealer kan de klant een financiering of verzekering aanbieden omdat deze optreedt als ‘verbonden bemiddelaar’ en zodoende meelift op de diploma’s van de samenwerkende partijen.
Met de nieuwe regelgeving kan dit niet meer en zullen de autoverkopers zelf over de vakdiploma’s dienen te beschikken, ofwel mogen zij uitsluitend naam- en adresgegevens doorgeven. Lastig, omdat bijvoorbeeld een kenteken niet mag worden verstrekt. Ook de (brom)fietshandelaar, de electronicazaak, de telecomaanbieder en het reisbureau kunnen dezelfde problemen tegemoet zien, aangezien zij respectievelijk geen bromfiets-, verlengde garantie- / product-, telefoon-, reis- en annuleringsverzekering meer aanvullend mogen aanbieden aan de klant.

AFM weigert te reageren en weet het zelf eigenlijk ook niet?
Hoewel de AFM op grote schaal prangende vragen krijgt vanuit de branche geeft zij geen gehoor.
Ook tijdens een branchecongres werden de vragen ontweken door de AFM woordvoerder, of beantwoord met ‘ik weet het niet’.
Hoe kan het bedrijfsleven inspelen op de veranderde regelgeving als er niet tijdig duidelijke kaders worden gesteld? Wordt het klantbelang hier centraal gesteld door de AFM?

 

Vergelijk online de premie van uw autoverzekeringen!