Diks.nl vanaf nu ook op smartphone

Als bedrijf kun je niet zonder een goed werkende website voor een smartphone? Volgens Marc Diks, directeur van Diks Verzekeringen, zal het smartphonegebruik de komende jaren sterk groeien en een sleutelrol gaan spelen in het succes van het bedrijf. Daarom lanceerde Diks Verzekeringen op 1 januari 2013 jongstleden haar mobiele website. De klant kan nu met een smartphone op Diks.nl een verzekering afsluiten. Hiermee is de tussenpersoon één van de eerste aanbieders in Nederland die verzekeren via een smartphone mogelijk maakt.

Wij willen altijd het beste voor onze klant, aldus Marc Diks. Anticiperen op ontwikkelingen in de maatschappij is daar een onderdeel van. Wij zien namelijk een verdrievoudiging van het gebruik van smartphones op onze website Diks.nl. Bovendien zijn wij ervan overtuigd dat dit gebruik verder zal toenemen. Wij hebben -in eigen beheer- onze desktopwebsite omgevormd tot een mobiele website. Deze is inmiddels volledig geoptimaliseerd zodat de klant nu heel gemakkelijk met zijn smartphone een verzekering bij ons kan afsluiten.

Aanbieden van totaalpakket

De mobiele website van Diks.nl biedt ook andere mogelijkheden: Wij hebben onze desktopwebsite geanalyseerd en de meest gebruikte functies in de mobiele website opgenomen. De klant kan niet alleen een verzekering afsluiten, maar ook premies vergelijken, een schade melden, wijzigingen doorgeven of informatie opzoeken over een bepaalde verzekering. De mogelijkheden zullen wij in de loop der tijd uitbreiden, zodat wij een totaalpakket kunnen aanbieden dat voorziet in alle benodigde informatie en tools. Daarnaast streven wij ernaar om in 2013 al onze producten smartphone-proof te kunnen aanbieden.

Marktaandeel smartphone groeit fors

De visie van Diks Verzekeringen op het toenemende gebruik van de smartphone op Internet wordt onder andere gestaafd door resultaten uit een onderzoek van Telecompaper. Hieruit blijkt dat 58% van de Nederlandse consument een smartphone gebruikt. Een jaar eerder was dit nog 42%. Momenteel telt Nederland ruim 8,5 miljoen mobiele internetters. De laatste jaren maakt mobiel internet een enorme groei door. Dit komt mede doordat er steeds meer openbare Wi-Fi-netwerken bijkomen, waardoor mensen gratis met hun smartphone kunnen internetten. Ook wordt het mobiele internet steeds sneller. Zo wordt dit jaar 4G in gebruik genomen, de vierde generatie van het mobiele netwerk. 4G is de opvolger van het huidige 3G mobiele netwerk en tot 10 keer sneller. Ook is het betalen via smartphones steeds meer in trek. Experts, ontwikkelaars en managers uit de mobiele industrie verwachten dat mobiel betalen in 2013 definitief zal doorbreken. Diverse banken zijn reeds gestart met bankieren via de smartphone, met succes tot gevolg.

Razendsnelle ontwikkelingen

Opvallend is dat maar liefst 80% van de Top-200 merken in Nederland nog geen mobiele website heeft. Dit blijkt uit onderzoekgegevens van de taskforce mobile van IAB Nederland, gepubliceerd in oktober 2012. De gegevens sluiten aan op een onderzoek dat wij onlangs gehouden hebben, vertelt Marc Diks. Wij hebben uit marketing oogpunt gekeken naar de Top-10 verzekeraars volgens Google. Hieruit bleek dat slechts 2 van de 10 verzekeraars een mobiele website heeft. Zo hebben Allsecur en ook de ANWB geen mobiele website. Diks verzekeringen loopt op deze verzekeraars dus voor. Marc Diks benadrukt de waarde om dynamisch te blijven. Het is voor een bedrijf essentieel om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Doe je dit niet, dan loop je achter en is de kans groter dat je op den duur afhaakt. Je moet scherp zijn, open staan en zo snel mogelijk anticiperen op de razendsnelle ontwikkelingen. Dat mobiel steeds meer het primaire kanaal voor de consument wordt, is zo’n ontwikkeling. Met een mobiele website kun je hier als bedrijf goed op inspelen.

Bewust geen app

Diks Verzekeringen heeft er bewust voor gekozen om geen app te ontwikkelen. Een app is alleen nuttig als het een toegevoegde waarde heeft. Waarom zou je immers een app downloaden als deze dezelfde werking heeft als een mobiele website? Bovendien zien wij het nut van een app pas in, wanneer je deze regelmatig gebruikt. Wij verwachten niet dat iemand met grote regelmaat premies gaat vergelijken. Voor deze toepassing zien wij een app dan niet als toekomst en oplossing. Zolang de verzekeraar het met een mobiele website afkan, moet je altijd hiervoor kiezen. Bovendien is het een stuk voordeliger in beheer en onderhoud.

Apple versus Samsung

Ook op de website van Diks Verzekeringen woedt een oorlog tussen het Amerikaanse Apple en het Zuid-Koreaanse Samsung. Uit de analyse van het smartphonegebruik op de website van Diks.nl, blijkt dat Apple heer en meester is. Het aandeel van hun iPhone is zeer hoog en is sinds de eerste meetperiode stabiel gebleven. Samsung is echter sterk in opmars. Het gebruik van Samsung-smartphones is ten opzichte van het begin van 2012 verviervoudigd. Het zijn interessante tijden voor de diverse aanbieders van de smartphones. Wij houden de ontwikkelingen dan ook met aandacht in de gaten.

Als eerste een bestelautoverzekering

Naast verzekeringen voor personenauto’s of wonen, kunnen klanten ook via de mobiele website van Diks.nl een verzekering voor bestelauto’s afsluiten. Hiermee is Diks Verzekeringen de enige aanbieder in Nederland. Daarnaast biedt Diks Verzekeringen een groot aantal verzekeringen aan op het gebied van verkeer, zoals oldtimers, campers, motoren, brommers, scooters en vrachtwagens.

Gewenningsproces

Marc Diks verwacht dat de klant de smartphone voorlopig alleen zal gebruiken om informatie op Diks.nl in te winnen. De desktopwebsite en de 24-uurs klantenservice van Diks zullen de komende periode naar verwachting favoriet blijven bij het afsluiten van de verzekering. De klant moet namelijk een aantal gegevens invoeren. Bovendien is het een gewenningsproces dat tijd nodig heeft. Wij verwachten echter dat binnen nu en drie jaar het gros van de Nederlanders een verzekering met zijn smartphone zal gaan afsluiten.

Diks Verzekeringen

Diks Verzekeringen is een onafhankelijke tussenpersoon met meer dan 40 jaar ervaring en is sinds 16 jaar een objectieve prijsvergelijker op Internet. Diks is met haar 35 medewerkers voor de consument altijd op zoek naar de beste prijs/kwaliteit-producten en biedt, naast een snelle digitale service, ook 24/7 telefonische bereikbaarheid. De Thuiswinkel publieksprijs ging in 2012 naar Diks.nl in de categorieën Financiële Dienstverlener en Vergelijkingssite.