Welke soorten verzekeringsfraude zijn er?

Er zijn vee verschillende vormen en maten van verzekeringsfraude. Ook ziet niet iedereen die fraude pleegt zichzelf ook echt als fraudeur. Want wat is er nu zo erg aan als de dekking nog even snel wordt aangepast voordat een schadeclaim wordt ingediend? Of als er verzwegen wordt dat een vorige verzekering is beëindigd door een verzekeraar? Desondanks zijn dit allemaal vormen van verzekeringsfraude. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende soorten verzekeringsfraude.

Soorten verzekeringsfraude

Zoals gezegd zijn er verschillende soorten verzekeringsfraude. U kunt verzekeringsfraude plegen vóór het afsluiten van een verzekering. Door bijvoorbeeld onjuiste gegevens aan de verzekeraar te geven bij de aanvraag van een verzekering is er sprake van fraude. Ook kunt u dus verzekeringsfraude plegen ná het afsluiten van de verzekering. Er worden hier een aantal voorbeelden genoemd:

Liegen of verzwijgen bij het aanvragen van een verzekering
Bij het aanvragen van een verzekering komt fraude vaak voor. Om de acceptatiekans te vergroten, kan iemand foutieve gegevens invullen. Deze acceptatievragen worden voor een aanvraag altijd door de verzekeraar gesteld. Acceptatievragen zijn bijvoorbeeld:

Als één van deze acceptatievragen klopt voor uw situatie, moet u deze altijd met ‘Ja’ beantwoorden. Doet u dit niet naar waarheid en liegt u, is er sprake van verzekeringsfraude.

Het opzettelijk veroorzaken van schade

Ook komt het veelvuldig voor dat iemand met opzet schade veroorzaakt om zo geld uitgekeerd te krijgen, door bijvoorbeeld een aanrijding of inbraak in scène te zetten of door bewust ergens tegenaan te rijden. Het is dan aan de verzekeraar om ast te stellen dat er sprake is van fraude. Dit doen zij vaak door een onderzoek in te stellen, waarbij een expert de zaak gaat bekijken. Mensen vergeten vaak een paar dingen bij het plegen van fraude, zoals het inslaan van een raam. Dit gebeurt bij een inbraak van buitenaf, maar wordt vaak van binnenuit gedaan. Zo kan er al snel worden vastgesteld dat er sprake is van fraude.

Meer schade claimen dan er daadwerkelijk geleden is

De meest voorkomende vorm van verzekeringsfraude is het claimen van schade van extra zaken, die eigenlijk helemaal niet geclaimd zouden moeten zijn. Voorbeelden hiervan zijn een extra telefoon na een inbraak, terwijl deze niet gestolen is of een paar oude deuken in de auto na een ongeval, welke er al heel lang zitten. De daadwerkelijke schade wordt uitgebreid en overdreven, waardoor er gehoopt wordt op een hogere vergoeding van de verzekeraar.

Doen alsof er schade is geleden of de feiten verdraaien

Verzekeraars zien vaak mensen die doen alsof er schade is, terwijl dit niet zo is. Bijvoorbeeld een laptop die wordt opgegeven als gestolen, terwijl ze deze zelf zijn kwijtgeraakt. Ook worden verhalen veranderd van afgewezen claims, zodat het binnen de dekking valt. De feiten worden veranderd, op een manier waardoor de verzekeraar een bedrag uit zal moeten keren.

Bereken online de premie voor uw verzekering