Waarom echt niet bellen achter het stuur?

20 juli 2017

Autorijden met ook nog een telefoon in de hand  is vragen om ongelukken. Je riskeert een boete, maar de verkeersveiligheid is het belangrijkste issue.

Het aantal ongelukken is in 2015 met 8 procent toegenomen. Dat was een vreemde wending, want tot 2015 daalde het aantal ongelukken in het verkeer juist. Volgens het Verbond van Verzekeraars is dit voor een groot deel toe te schrijven aan de combinatie verkeer en het gebruiken van de smartphone. Het gaat hier niet alleen om automobilisten die achter het stuur bellen. Ook fietsers, bestuurders van scooters en voetgangers met een mobiele telefoon doen de verkeersveiligheid geen goed. Het gaat niet alleen om het bellen, maar zeker ook het versturen van berichten en het deelnemen aan social media in het verkeer.

Ook het aantal verkeersdoden is gestegen

In 2014 waren er 570 verkeersdoden te betreuren. In 2015 ging het om 621 verkeersdoden. Een zorgwekkende stijging. Voor fietsers en voetgangers is het telefoongebruik in het verkeer niet strafbaar, maar voor bestuurders van motorrijtuigen wel. Door dit gedeeltelijke verbod is het niet alleen het probleem van de bestuurders van de motorrijtuigen, maar zij vormen wel het grootste gevaar. Een stuurfoutje van een fietser heeft gemiddeld minder grote gevolgen dan een stuurfoutje van een automobilist.

Vier keer grotere kans op ongeluk door handsfree bellen

Een toenemende kans op een ongeluk door een telefoon in de ene hand en het stuur in de andere hand hoeven wij niet te verdedigen. Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heb je bij handsfree bellen ook vier keer meer kans op een ongeluk. Je bent met je gedachten ergens anders en je mist hierdoor verkeersborden. Ook zie je net iets later dat jouw voorganger remt. Bij het wisselen van rijbaan kijkt een beller minder lang in de linker zijspiegel. Dit kan net het verschil zijn tussen een ongeluk en een veilige manoeuvre naar links.  Britse onderzoekers concluderen zelfs dat het handsfree bellen net zo gevaarlijk is als het rijden met een telefoon aan het oor. Helemaal geen smartphone gebruiken in de auto is de beste oplossing.

Wat is de boete voor het bellen achter het stuur?

De boete voor het (niet handsfree) bellen bedraagt €230 (2017). Toch zijn deze kosten niet de belangrijkste reden om de telefoon niet vast te houden in de auto. Nog even snel een appje sturen kan een dodelijk ongeval veroorzaken. Doe het dus gewoon niet, maar parkeer eerst jouw auto op een veilige plaats en pak dan pas de mobiele telefoon.