Oldtimer – Hoe zit het met de verzekering en belasting?

21 november 2016

Je komt niet zomaar in aanmerking voor een goedkope oldtimerverzekering. De auto moet aan verschillende voorwaarden voldoen. Ook voor de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting bij oldtimers gelden strikte regels. De regeltjes zijn aangescherpt.

Voor de verzekering en de motorrijtuigenbelasting moet je goed kijken naar de definitie van een oldtimer volgens verzekeraars en de Belastingdienst. Voor de belasting is het relatief eenvoudig omdat er maar één definitie is. Voor verzekeraars is het een ander verhaal. Alle verzekeraars kunnen verschillende definities hanteren. Als bezitter of koper van een oldtimer moet je goed weten waartoe je verplicht bent en wat verstandig is. Wij zullen in deze blog duidelijk maken wat er van een eigenaar van een oldtimer wordt verwacht.

Wat is volgens de Belastingdienst een oldtimer?

Tegenwoordig vallen minder auto’s in het voordelige oldtimertarief. Ook voor de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting gelden er andere eisen. De belangrijkste aanscherping is dat een auto nu minimaal 40 jaar oud moet zijn voor de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Heb je een vrachtauto of een autobus? Dan geldt aanvullend als eis dat het voertuig niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. Is je oldtimer jonger dan 40 jaar oud? Dan ben je motorrijtuigenbelasting verschuldigd afhankelijk van de brandstof van de auto.

Rijdt de oldtimer (tot 40 jaar oud) op diesel, lpg of benzine?

Over de oldtimers jonger dan 40 jaar oud die rijden op diesel of lpg kunnen we kort zijn. Het reguliere tarief van de motorrijtuigenbelasting is verschuldigd. Voor auto’s op benzine kan een overgangsregeling gelden. Het gaat om oldtimers die tussen 1975 en 1988 de weg op zijn gekomen. De eigenaren zijn motorrijtuigenbelasting verschuldigd, maar wel een verlaagd tarief. Het moeten auto’s zijn die alleen op benzine rijden. Dus zonder lpg tank. De overgangsregeling geldt ook voor motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die niet bedrijfsmatig gebruikt worden. De motorrijtuigenbelasting bedraagt een kwart van het reguliere tarief. De overgangsregeling vervalt per 2028.

De overgangsregeling heeft wel een nadeel

De overgangsregeling legt je wel een beperking op. De auto mag namelijk niet op de openbare weg gebruikt worden in de maanden december, januari en februari. Gedurende deze periode kun je de oldtimer stallen. Maar let op! De verzekeringsplicht blijft bestaan.

Niet op de weg, maar wel verzekerd

Voor de oldtimer die onder de overgangsregeling valt lijkt het logisch dat de auto ook niet verzekerd is in de maanden december, januari en februari. De auto komt immers de openbare weg niet op. Maar de verzekeringsplicht blijft bestaan. Als de auto niet verzekerd is kun je een boete krijgen voor het onverzekerd rijden. Ook als je er niet echt in rijdt. De enige manier om onder de verzekeringsplicht uit te komen is het schorsen van het kenteken.

Heb je het kenteken geschorst en moet de autoverzekering voor de oldtimer ook opgeschort worden? Per de datum van opschorting van het kenteken kan de autoverzekering voor de oldtimer ook opgeschort of beëindigd worden.

Lees ook

Kostenstijging oldtimerbezit 1200%?

Oldtimers in grote getale aan buitenland verkocht

Wanneer kun je een auto verzekeren als oldtimer?

Verzekeraars ‘onteigenen’ oldtimers

Europeesche verplicht garage of stalling bij oldtimerverzekering

Motorrijtuigenbelasting Oldtimers

Bereken direct de premie van uw oldtimerverzekering!