Dashboard auto

Motormanagement lampje brandt: wat betekent dit nu?

20 september 2019

Op het dashboard van een auto zitten allerlei knopjes en (waarschuwings)lampjes die te maken hebben met de functies van de auto. Sommige signalen betekenen dat er onmiddellijk actie ondernomen moet worden en het is dan ook verstandig voor het rijden met een auto te weten wat al deze lampjes inhouden en welke stappen ondernomen moet worden wanneer u hierdoor gewaarschuwd wordt. Deze waarschuwingen moeten voorkomen dat er echt schade aan de auto ontstaat en een gevaarlijke situatie ontstaat. Zo is er ook het motormanagement lampje, wat aangeeft dat er iets mis is met de motor wat in de nabije toekomst verholpen moet worden.

Wat betekent het motormanagement lampje

Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. U hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met uw auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen. Echter, zelf kunt u dit ook heel makkelijk uitlezen. Als u te lang doorrijdt met een brandend lampje kan er schade ontstaan en de uitlaatgassen kunnen veel meer vervuilend zijn dan wanneer het lampje niet brandt, wat nadelig is voor uw omgeving.

 

Wat moet je doen als het motormanagement lampje brandt of knippert?

Als het motormanagement lampje aangaat op het dashboard van uw auto is er een storing gedetecteerd. In de meeste gevallen zal een sensor een signaal doorgegeven hebben die niet binnen de toegestane waarden valt, zoals bijvoorbeeld bij de metingen van de lambda-sonde. Echter, kan er ook kortsluiten ontstaan zijn in een van de kabels wat een foutcode veroorzaakt. Om erachter te komen wat er fout is gegaan, moet het motormanagement worden uitgelezen. Dit gaat via OBD, wat “On Board Diagnostics” betekent. De software die wordt gebruikt om het motormanagement uit te lezen, is voor alle OBD2 auto’s hetzelfde. Dit geldt voor benzine auto’s vanaf bouwjaar 2001 en voor diesel auto’s vanaf bouwjaar 2004. Alle foutcodes van het systeem worden daarnaast opgeslagen in de ECU van de auto (Electronic Control Unit). Dit is een ondersteunend systeem waarbij met diagnoseapparatuur de foutcodes in het motormanagement uitgelezen kunnen worden. Dit hele proces kan bij een autodealer worden gedaan, maar u kunt er ook zelf mee aan de slag gaan. Bijna alle diagnoseproducten tonen tegenwoordig een foutcode met omschrijving die door u genoteerd kan worden. Als de storing is verholpen kunt u de foutcode verwijderen uit het motormanagement. Wanneer het probleem niet goed verholpen wordt, zal de foutcode snel terugkomen en het lampje van het motormanagement weer laten branden. Wees dus zorgvuldig met het gebruik van systemen om het motormanagement te laten uitlezen om toekomstige problemen te voorkomen.

Hoe kan je het motormanagement lampje resetten?

Nadat het probleem in het motormanagement is opgelost, kunt u het lampje resetten. Hiervoor heeft u een OBD-II-connector nodig die u kunt aansluiten in de daarvoor bestemde aansluiting onder het stuur. Zorg dat uw contactslot aan is en andere accessoires van de auto uit zijn. Op de meter bevindt zich een “read”-knop, wat staat voor uitlezen en die u moet indrukken. Nu worden de foutmeldingen van de motor uitgelezen en kunt u de meldingen opschrijven in de volgorde van weergave. Deze kunt u later gebruiken bij eventuele reparaties en het is dus belangrijk deze te noteren en bewaren. Vervolgens drukt u op de “erase”-knop, waardoor de foutmeldingen uit het systeem gewist worden. Als gevolg hiervan gaat het motormanagement lampje uit. Bij het zelf uitvoeren van de handelingen omtrent het motormanagement lampje is het wel van belang dat u weet wat u moet doen, omdat bij foutieve handelingen schade kan ontstaan of u met gevaar de weg op kan gaan. Ga bij twijfel gewoon even langs de dealer voor meer informatie.

Naast de OBD-II-connector zijn er ook nog vele andere systemen, waaronder de iCarsoft i800. Ook deze meet de foutcodes van de motor en reset het waarschuwingslampje op het dashboard, waardoor het lampje uit zal gaan.

Kan het lampje zelf uitgezet worden?

Het is dus mogelijk om zelf het lampje van het motormanagement uit te zetten met de juiste apparatuur. Door middel van het resetten van het motormanagement systeem kan het lampje eenvoudig worden uitgezet en kunt u weer met een veilig gevoel de weg op. Met de OBD-II-connector en de iCarsoft i800 kunt u het motormanagement van alle benzine auto’s vanaf bouwjaar 2001 en alle diesel auto’s vanaf bouwjaar 2004 zelf uitlezen. Het systeem dat u heeft aangeschaft, kunt u dus voor al uw toekomstige auto’s gebruiken. Wel is het verstandig secuur te werk te gaan en bij twijfel gebruik te maken van de kennis van specialisten. Door wettelijke verplichting is elke automobilist verplicht zijn of haar auto te verzekeren met een autoverzekering. Hierdoor kunnen eventuele kosten door schade die zelf is veroorzaakt of opgelopen, worden vergoedt. Dit moet u wel zien als laatste redmiddel bij het falen van uw auto. Het is belangrijk veilig de weg op te gaan en geen gevaar te vormen voor uzelf en uw medebestuurders.

Rechter veroordeelt automobilist voor negeren waarschuwingslampje

Bij het negeren van waarschuwingslampjes in uw auto kunnen namelijk gevaarlijke situaties op de weg ontstaan. Zo heeft een rechter in Den Haag een 38-jarige man uit Moordrecht veroordeeld tot 40 uur taakstraf en een voorwaardelijke rijontzegging. De man had een zeer onverantwoord risico genomen door met een brandend waarschuwingslampje 21 kilometer op de snelweg door te blijven rijden. Het gevolg hiervan was dat zijn auto er plots meer stopte waardoor een achterligger op hem knalde en zwaargewond raakte. De rechter verklaarde de verdachte een gevaar op de weg door de melding te negeren en met hoge snelheid op de linkerbaan te blijven rijden. Het waarschuwingslampje was bedoeld voor een te lage bandenspanning en toen het stuur van zijn auto begon te trillen was de man genoodzaakt op de linkerbaan van de snelweg stil te staan. De 47-jarige achterligger reed er met ongeveer 120 kilometer per uur op in en liep blijvend letsel op. De man had een groot risico genomen door het waarschuwingslampje van zijn auto te negeren en het verkeer hierdoor onveilig te maken. Deze waarschuwingen zijn er niet voor niets en het is dus ook verstandig er goed naar te handelen en geen onnodig gevaar te creëren.

gevolgen-schadeformulier

Mogelijk dramatische gevolgen van invullen schadeformulier

Het Verbond van Verzekeraars (VvV) gaat in Europees verband aandacht vragen voor alarmerende risico’s...

Lees meer
Checklist auto kopen

Checklist voor de aanschaf van een nieuwe auto

Van auto veranderen doet u gemiddeld maar eens in de 5 tot 7 jaar....

Lees meer
strengere-controle-taxi

Strengere controle taxiverzekeringen

Vanaf 1 oktober 2019 worden alle taxi’s 100% door de RDW gecontroleerd op het...

Lees meer

Autoverzekeringen vergelijken in 4 stappen

  • Weet ik niet

Wij verzekeren alles op wielen.. En meer!

Contact