kentekenplicht landbouwvoertuigen

Kentekenplicht voor landbouwvoertuigen

29 juli 2020

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel voor registratie- en kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen aangenomen. Het is nog niet bekend wanneer de wet in werking treedt, de datum wordt nog door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vastgesteld.

Registratie van een (land)bouwvoertuig

Zodra de wet wordt ingevoerd moeten alle bestaande (land)bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden, worden geregistreerd bij de RDW. Het gaat hier om landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en landbouwaanhangwagens en getrokken werktuigen die harder rijden dan 25 km/u.

Het registreren van een bestaand (land)bouwvoertuig kan alleen in de zogenaamde conversieperiode. Tijdens deze periode worden de voertuigen administratief geregistreerd, maar niet gekeurd. Dit is, omdat alle bestaande voertuigen nu al legaal op de weg rijden en dit daarom ook mogen blijven doen. Na deze conversieperiode kunnen er nog steeds (land)bouwvoertuigen worden aangemeld, maar dan moet het voertuig wel worden gekeurd door de RDW. Dit brengt wel extra kosten met zich mee.

Vanaf het moment dat de wet in werking treedt kunnen eigenaren zelf hun voertuig bij de RDW registreren. De volgende gegevens van het voertuig moeten volgens de nieuwe wet geregistreerd zijn:

    • VIN- of constructienummer
    • Het merk
    • De handelsbenaming
    • Het bouwjaar
    • De maximumconstructiesnelheid
    • Europese voertuigcategorie
    • Type brandstof
    • Voertuigomschrijving (bij een MMBS is dit bijvoorbeeld graafmachine of maaidorser)

MMBS verzekering afsluiten? Bereken uw premie!

Vanaf 1 januari 2025 kentekenplicht voor alle bestaande voertuigen

De kentekenplicht geldt vanaf 1 januari 2015 voor alle bestaande (land)bouwvoertuigen. Voor 1 januari 2025 geldt er alsnog direct een kentekenplicht voor voertuigen die harder dan 25 km/u rijden, als de landbouwtrekker APK-plichtig is, als het voertuig in het buitenland rijdt (hier geldt al standaard een kentekenplicht) of als het voertuig ontheffingsplichtig is.

Na registratie van het voertuig ontvangt de eigenaar een kentekencard. Dit is een kentekenbewijs op creditcardformaat. De kosten voor het registeren en de kentekencard zijn €18,- per (land)bouwvoertuig. Hierna kan de eigenaar zelf een kentekenplaat kopen. Aanhangwagens hebben geen registratieplicht, maar moeten wel een witte volgplaat hebben.

APK-plicht voor snelle tractoren

De wet zorgt tevens voor een APK-plicht bij snelle tractoren, met een snelheid van meer dan 40 km/u. Deze APK-plicht geldt voor zowel nieuwe als bestaande tractoren. De APK-keuring vindt pas plaats na de conversieperiode. Bestaande tractoren moeten om de 2 jaar lang de APK keuring. Nieuwe verkochte tractoren hoeven na 4 jaar pas voor het eerst naar de APK. Na deze eerste 4 jaar moeten zij ook om de 2 jaar gekeurd worden.

Hoe zit dat met nieuwe (land)bouwvoertuigen?

Alle nieuwe (land)bouwvoertuigen die NA het in werking treden van de wet verkocht worden, zijn al geregistreerd en voorzien van een kentekenplaat. Ze staan dus direct op naam van de eigenaar. Om hierin te voorzien moeten importeurs, dealers en mechanisatiebedrijven daarvoor wel een zogenaamde bedrijfserkenning hebben van de RDW.

Een verzekering afsluiten bij Diks verzekeringen

Hoe doen wij het?

thumbs up thumbs down

Vergelijken, verzekeren, ontzorgen

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00

neem contact op