Wat zijn de meest voorkomende fietsongevallen en hoe kunt u deze voorkomen?

29 mei 2018

In 2017 zijn er voor het eerst meer verkeersdoden gevallen onder fietsers dan onder automobilisten. Er zijn in totaal 613 verkeersdeelnemers overleden in het verkeer. Hierbij ging het in 206 gevallen om fietsers, en er zijn 201 inzittenden van auto’s overleden. Waar worden fietsongelukken vooral door veroorzaakt?

Het gebruik van de smartphone in het verkeer

Tijdens het fietsen gewoon nog een smartphone blijven gebruiken is normaal geworden in het straatbeeld. Maar het is natuurlijk erg gevaarlijk. U kunt namelijk niet een bericht typen of lezen en ook nog voldoende aandacht op de weg richten. Bij jongeren komen verkeersongelukken in 20 procent van de gevallen door het gebruiken van de smartphone. Het risico is gewoon te groot.

Fietsers verplaatsen zich sneller met de e-bike

Er komen steeds meer fietsen met trapondersteuning. Uiteraard zorgt dit ook voor meer fietsongevallen. Dat komt alleen al door de veel hogere snelheid in vergelijking met een reguliere fiets. Meer doden door fietsongevallen is verontrustend, maar het geeft wel een vertekend beeld. Er zijn meer dan twee miljoen e-bikes in omloop. Er worden dus steeds meer kilometers gereden op deze fietsen. Vooral oudere e-bikers komen om in het verkeer. Maar liefst 87 procent van de overleden e-bikers zijn 60-plussers. Dat komt niet doordat senioren vooral e-bikes bezitten. De helft van de e-bikes is in het bezit van een eigenaar die nog niet bejaard is.

Veel fietsongelukken door onveilige provinciale wegen

De ANWB heeft de provinciale wegen in 2014 onderzocht. Hier bleek uit dat 63 procent van de wegen niet veilig genoeg is. Deze resultaten zijn naar de provincies gestuurd om te proberen om de wegbeheerders zover te krijgen om iets te doen aan de verkeersveiligheid.

Hoe kunt u de verkeersveiligheid vergroten?

Stap één is niet meer de smartphone bedienen op de weg. De gebruikers van een e-bike kunnen les krijgen hoe om te gaan met een e-bike. Ook moet het overige verkeer wennen aan de snelheid van e-bikes. De overige verkeersdeelnemers verwachten niet een dergelijke snelheid van een fiets. De e-bikes zijn namelijk moeilijk te onderscheiden van een normale fiets en ze maken geen lawaai zoals de bromfiets wel doet. De provinciale wegen veiliger maken kunt u als fietser niet veel aan doen.

Veel fietsongevallen zijn te voorkomen door de snelheid van de e-bike laag te houden. Hier ligt dus een taak voor de eigenaren van de twee miljoen e-bikes.

Weten wat de premie is voor een fietsverzekering? Bereken die dan direct online.

Bereken online de premie voor een fietsverzekering!