De vereende verzekeringen

Diks en de Vereende helpen slachtoffer toeslagenaffaire

6 mei 2021

Simone van Gool
Laatst geupdatet: 07-05-2021

De toeslagenaffaire kent vele slachtoffers. Een van die slachtoffers is Jan van Dijk*. Door een fout bij de Belastingdienst kwamen hij en zijn vrouw te boek te staan als fraudeur. Dit had grote gevolgen, ook voor hun autoverzekering. Ineens konden ze bij geen enkele reguliere verzekeraar meer terecht en de forse premie van de Vereende konden ze niet lang betalen. Daarom ging Diks samen met de Vereende op zoek naar een oplossing.

In 2010 kregen Jan en zijn vrouw hun eerste kindje. Omdat ze allebei werkten, ging hun kind naar de crèche. Bij het aanvragen van de kinderopvangtoeslag moesten er bepaalde bewijsstukken worden aangeleverd. Jan en zijn vrouw vertellen dat ze de documenten tot twee keer toe aangetekend hebben opgestuurd, maar beide keren raakten ze zoeken bij de Belastingdienst. Hierdoor werden ze geregistreerd als fraudeur en moesten ze de volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen. Het bedrag aan terug te betalen toeslagen liep op tot € 110.000.

Vervolgens werd er beslag gelegd op hun eigendommen, gingen zowel zijn ict-bedrijf als zijn winkel in seizoensproducten failliet en volgde er zelfs een uithuiszetting. Daarnaast had het ook gevolgen voor de autoverzekering. Er ontstond een premieachterstand, waardoor de verzekering geroyeerd werd. Een autoverzekering is een verplichte verzekering, maar het gezin kon de auto niet zomaar wegdoen omdat mevrouw van Dijk invalide is en ze daarom afhankelijk waren van de auto.

De Vereende

Via Diks Verzekeringen kwam meneer van Dijk eind 2020 terecht bij De Vereende, een verzekeraar voor bijzondere risico’s. Omdat het gezin een compensatie van €1.900 van de Belastingdienst had ontvangen konden ze de waarborgsom en de eerste drie maanden premie van de autoverzekering vooruit betalen. De verzekeringspremies zijn bij de Vereende echter een stuk hoger dan bij reguliere verzekeraars. Omdat meneer van Dijk wist dat hij de premie al snel niet meer zou kunnen opbrengen nam hij zelf contact op.

Samen een oplossing bieden

Natuurlijk zouden we de familie van Dijk het liefst onderbrengen bij een reguliere verzekeraar, tegen een reguliere premie. Zowel Diks als de Vereende deden diverse pogingen dit voor elkaar te krijgen. Helaas staan er meerdere registraties over meneer van Dijk in de databank van Stichting CIS (Centraal informatie Systeem). Hierdoor willen reguliere verzekeringsmaatschappijen hem niet accepteren als verzekeringsnemer.

Uiteindelijk is er daarom gezamenlijk besloten om de premie te verlagen. Diks heeft de provisie gehalveerd en de Vereende biedt een korting van 25%, waardoor er een besparing is ontstaan van 35%. Zodra het kan, wordt er opnieuw een poging gedaan om het gezin onder te brengen bij een reguliere verzekeraar. Operationeel manager Nick van Ballegooijen heeft al in zijn agenda gezet dat hij het eind maart 2022 opnieuw probeert. “Eerder heeft geen zin, want na elke poging komt er toch weer een streep bij zijn naam.”

Kan het iets coulanter?

Bij Diks Verzekeringen merken we dat verzekeraars steeds strenger worden bij het accepteren van een verzekering. Van Ballegooijen: “De kaders worden steeds strakker. Het wordt telkens moeilijker om met een goed verhaal iemand verzekerd te krijgen en we moeten steeds vaker richting de Vereende. Ik deel de mening van Bert Sonneveld van de Vereende dat er maatschappelijk meer met de eindklant mee moet worden gedacht. Kan het iets coulanter alsjeblieft, zeker bij gedupeerden in deze affaire, en na de oproep van de staatssecretaris?”

* Gefingeerde naam, echte naam is bij de redactie bekend.

Hoe doen wij het?

thumbs up thumbs down

Vergelijken, verzekeren, ontzorgen

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.

neem contact op