Auto importeren

Het importeren van een auto is steeds populairder. Op deze website geven wij u gratis informatie over het importen van een auto en wat daar allemaal bij komt kijken. Op deze site kunt u meer informatie terug vinden over de verschillende zoeksites in verschillende landen. Hoe kunt u het transportregelen voor uw auto en bij welk RDW keuringstation kunt u terecht voor een keuring en een ééndagskenteken. Ook voor een importverzekeringen een definitieve autoverzekering kunt u bij ons terecht.

Uw voertuig laten onderzoeken voor import

Als u uw in het buitenland aangeschafte voertuig wilt laten voorzien van een Nederlands kenteken, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Een daarvan is een onderzoek door de RDW. U moet uw voertuig laten onderzoeken bij een RDW-keuringsstation. Tijdens het onderzoek controleert de keurmeester of het voertuig in Nederland kan worden toegelaten op de weg.Tevens stelt de keurmeester bij het onderzoek de gegevens vast voor de aangifte van de BPM. Voor de aangifte BPM kunt u vervolgens terecht bij het aangiftepunt van de Douane, dat in het keuringsstation is gevestigd.

Auto invoeren uit de Europese Unie

Voor een voertuig dat al eerder in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) geregistreerd is geweest, kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen. Dit geldt ook voor een voertuig dat eerder is geregistreerd in Andorra, Monaco, San Marino of Vaticaanstad. U moet dit aantonen met het kentekenbewijs uit het land waar het voertuig vandaan komt. Voorwaarde is wel dat het een regulier kentekenbewijs is zonder bijzonderheden. Welke lidstaten horen bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie?

Onderzoek
Voor het verkrijgen van een kentekenbewijs biedt u de personenauto voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aan. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier of naar meer informatie over keuren zonder afspraak. Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een eendagskenteken.

Technische staat en APK
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde personenauto uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van de auto. Is uw voertuig echter (bijna) APK-plichtig, dan moet deze wel goedgekeurd zijn voor de APK. Meer informatie over APK bij invoer. Is voertuig eerder geregistreerd in een EU-lidstaat waar linksrijdend verkeer gebruikelijk is, dan moet het voertuig voor Nederland zijn voorzien van dimlicht (-en) voor rechtsrijdend verkeer. Als het voertuig met één mistlicht aan de achterzijde is uitgevoerd, moet deze links of in het midden zijn gemonteerd. De RDW brengt bij het onderzoek extra kosten in rekening voor het beoordelen van deze verlichting.

Documenten
Bij het onderzoek moet u het originele en complete kentekenbewijs uit het land van herkomst inleveren. Eventueel kunt u hierbij ook een CVO laten zien, als de auto van bouwjaar 1995 of later is. Als u een CVO overlegt, komen alle relevante (milieu-) technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister te staan. Een CVO kunt u verkrijgen bij de voertuigfabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland. Lees hier meer over benodigde documenten bij import.

In welke landen gedekt

Met de 15-daagse importverzekering mag u in de volgende landen rijden: Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, FYROM, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Iran, Israël, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Marokka, Malta, Moldavië, Nederland, Noord-Ierland, Noorwegen, Oekraïne, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tjechië, Tunesië, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden, Zwitserland.

Benodigde documenten bij import

Bij het onderzoek van uw voertuig moet u de volgende voertuigdocumenten overleggen:

Als het voertuig eerder was geregistreerd:

het buitenlands kentekenbewijs en een conformiteitsverklaring, als het voertuig niet eerder was geregistreerd in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie (EVA).

Als het voertuig niet eerder was geregistreerd:

een conformiteitsverklaring en een bewijs dat het voertuig niet eerder was geregistreerd.

Als het voertuig geen kentekenbewijs uit een EU- of EVA-land heeft, moet u kunnen aantonen dat het aan de toelatingseisen voldoet. Dit is aan te tonen door het overleggen van een zogenaamde conformiteitsverklaring. Op deze verklaring geeft de voertuigfabrikant aan dat het voertuig is gebouwd volgens een geldende typegoedkeuring en wat de technische specificaties zijn. Als het voertuig eerder is geregistreerd in een EU- of EVA-land, dan is het in dat betreffende land al getoetst op deze eisen. In dat geval hoeft u alleen het buitenlandse kentekenbewijs te overleggen.

Welke lidstaten horen bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie?

De lidstaten die bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie horen zijn:

Lidstaten van de Europese Unie (EU)
België
Bulgarije
Cyprus – alleen Griekse deel, Turkse deel niet
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Groot-Brittannië en Noord-Ierland
Hongarije
Ierland
Italië
Letland
Litouwen
Luxemburg
Malta
Nederland
Oostenrijk
Polen
Portugal
Roemenië
Slovenië
Slowakije
Spanje
Tsjechië
Zweden

Lidstaten van de Europese Vrijhandels Associatie (EVA)
Noorwegen
IJsland
Liechtenstein
Zwitserland

Bereken direct de premie van uw importverzekering!